Wednesday, May 6, 2009

Gohead, statik or gostan?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

"Anda semua perlu sedar...sekarang di manakah anda. Adakah anda ke hadapan? Atau anda statik di situ? Atau anda ke belakang?"

Kata-kata ummi(puan Normah) semalam membuatkan ana tersentak dan terfikir. Dimanakah diriku sekarang? Maju, statik atau berundur? Usahaku setakat mana sekarang?

"Anda semua ingat lagi ke tak hadap sebenar anda datang ke Mesir? Masih ingat lagi tak harapan ibu bapa anda dirumah"


Sekali lagi ana berfikir kembali. Sememangnya terkadang ana terlalai. Sisa-sisa semangat sewaktu melangkih ke mesir dahulu hampir ditutupi debu-debu alpa.

"Jangan sesekali letakkan istilah terlambat dalam diri. Walaupun hanya tinggal sehari lagi, anda kena cuba dan jangan lemah semangat. You have to say to your mind that you can do it. Awak boleh lakukannya.Sebelum tidur, setkan begitu. Dan bangun tidur katakan lagi pada diri anda, saya boleh lakukannya"

Ya, kita boleh lakukannya. Tiada yang mustahil. Selagi masih belum melangkah ke dewan peperriksaan, kita perlu mencuba. YOU CAN DO IT. Kalau orang lain boleh kenapa tidak kita?

"Yang penting skali, pergantungan kepada ALLAH. Tiap-tiap malam amalkan empat perkara. Solat sunat taubat, solat sunat tahajjud, solat sunat hajat dan solat sunat tasbih. InsyaALLAH di situ ada pertolongan ALLAH"

YA ALLAH, Kami lalai daripada bergantung dengan-MU!

"Jangan hanya target dapat natijah sekadar makbul, Anda semua perlu dapat mumtaz! Nanti bila pulang ke Malaysia, jangan jadikan diri kita menunduk kepala (Malu dengan natijah) tetapi jadikan kita mendongak kepala (Mendapat natijah yang baik)"

Jadi sama-sama kita lipat gandakan usaha. Selagi ada masa, usaha! Walaupun dengan doa. Tiada kejayaan tanpa usaha. Maju ke depan, perbaiki diri. Bukan cukup sekadar berusaha seperti yang lepas, dan mohon dijauhkan daripada lebih teruk dari dahulu

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: