Friday, November 27, 2009

Kursus BTN...menarik!?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Sewaktu berlari-lari mengintai blog-blog sahabat saudara seIslam, juga harakahdaily, tertarik dengan isu BTN yang dibangkitkan oleh pembangkang (atau nama tidak famousnya ialah pakatan rakyat). Waktu itu, bagaikan rakaman video melintas di fikiran segala yang berlaku sepanjang mengikuti kursus Biro Tatanegara(BTN) walaupun kebanyakan bahagian terasa kabur.

Menjadi satu-satunya perempuan bertudung labuh di dalam kumpulan itu, sedikit sebanyak menjadikan fasilitator cuba untuk berhati-hati dengan ana. Alhamdulillah kumpulan kami merupakan gabungan pelajar perubatan, dirasah islamiyah dan perbankan Islam. Majoriti adalah pelajar biayaan jpa yang bakal mengadakan program berkembar Ireland-Malaysia dalam jurusan kedoktoran. Terdapat tiga orang bukan melayu di dalam kumpulan tersebut.

Malam Pengenalan

Dijadikan cerita, kami terlewat sampai ke Kem Ulu Kenas, menjadikan kami terlepas sesi taklimat. Kursus yang ana hadiri ini merupakan gabungan pelajar perubatan ke mesir pelajar intec dan pelajar dirasat Islamiyah ke Jordan. Menjadi suatu kebanggaan, pelajar kelantan merupakan peserta teramai (memandangkan kebanyakan pelajar yang diurus oleh yik menyertai kursus ini).

Malam Ta'ruf yang agak menyedihkan bagi ana, sebagai muslimah...tambahan pula ana baru sahaja selesai 'mentarbiyah dan mencuci' hati dibumi barakah. Perkara pertama ialah mencampur-baurkan antara lelaki dan perempuan(Ikhtilat). Terasa sedih saat itu kami diarahkan membuat satu bulatan besar yang kedudukan adalah berselang-seli antara lelaki dan perempuan. Kemudian, kami anak-anak kelantan 'dibuli' dengan arahan berkumpul ditengah, berbaris 2 barisan, lelaki dan perempuan lantas berhadapan. Siapa yang setentang perlu saling memperkenalkan diri(lelaki dan perempuan)-->dilihat sebagai membuka jalan ikhtilat juga. Kemudian bermacam lagi sebenarnya, namun ana rasa tidak mampu untuk mencatat semuanya.

Malam itu, ana bersama dua orang sahabat menangis kepiluan mengenangkan terlalu banyak yang melanggar pegangan yang dikesankan oleh bumi tarbiyah dahulu.

Rahsia

Seperti biasa, berada di mana sahaja buat penggemar mengambil foto sepertiku akan memukul gambar sebagai tanda ingatan. Namun belum sempat mengambil lebih banyak foto, ana ditegur oleh sahabat seangkatan bahawa dilarang merakamkan gambar sama sekali di dalam kem ini. (walaupun hakikat ada sahaja yang melanggar arahan). Bukankah pelik kenapa tidak dibenarkan merakam foto, apa lagi video atau rakaman suara.

Selain itu apa-apa sahaja perbincangan di dalam kumpulan adalah kerahsiaan sesama ahli. Ana tidak redha perkara ini salah satu pegangan kumpulan. Tambahan pula, ini adalah cadangan(arahan sebenarnya) daripada fasilitator.

Merahsiakan Identiti

Ana cuba sedaya upaya untuk tidak menyerlahkan identiti 'kehijauan' dalam kumpulan, bimbang pula rasanya serangan akan dikenakan oleh fasilitator memandangkan ana masih belum kukuh pengetahuan. Namun, terperangkap juga, tatkala semua ditanya siapakah pemimpin yang paling dibenci, ana satu-satunya manusia(dalam kumpulan itu) ditanya soalan siapakah pemimpin yang disanjungi. Perangkap maut. Namun ana cuba 'cover' dengan mengatakan ketidak caknaan terhadap politik(hakikat ketika itu).

Sesiapa yang degil sewaktu awal-awal lagi, akan dikenal pasti melalui modul-modul yang ana kira sebagai tolol (dalam kursus yang bercampur lelaki dan perempuan). Terlalu banyak! Kononnya menghibur hati dan menyegar minda, namun langsung tidak logik dari sudut keimanan dan ketaqwaan. Bak kata ujang...HAMPEH!

Goreng sampai hangit!

Walauapapun ana gembira juga di dalam Latihan Dalam Kumpulan, kerana dapat 'menggoreng' habis-habisan, terkadang menegakkan benang yang basah(walaupun kebenaran hakiki) walaupun ana sebenarnya tidaklah kritis dalam mengutarakan idea. Maklumlah ilmu dan pengetahuan semasa yang cetek. Goreng sahaja apa yang logik itu yang ana lakukan. Asalkan semasa menggoreng itu jadikan Al-Quran dan Assunnah jadik panduan.

Yang paling best, sewaktu fasilitator menyuruh mengulas gambar kerajaan Melaka tu. Kat situ ana ulas banyak-banyak. Dari gambar itu juga dapat banyak ibrah. Ada benarnya juga apa yang dibawa di dalam BTN, cuma cara pembawakan mereka terdikit gelincir. Seperti penekanan nasionalisma, pembinaan negara mendahului agama.

Manfaat BTN

Cuma waktu itu rasanya manfaat yang dapat daripada BTN ialah membuka fikiran bahawa, akulah penyambung warisan...warisan risalah dakwah..risalah perjuangan Rasulullah s.a.w. (Rentetan lagu WARISAN sudirman).

Selain itu, perlu cakna terhadap Perlembagaan negara yang semakin hari cuba dipinda oleh rakyat yang bukan ISLAM.

Nasihat Kak Yat (fasilitator) supaya kaji balik 20 perkara yang dibawa oleh yahudi(lupa nama yang betul).

Walaupun fikrah kami semua berbeza, rindu la pula saat-saat masing-masing cuba menegakkan pendirian...juga miss you Kak Yat cute!(walaupun dah lama tak hubungi)
والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

3 comments:

Muhammad Hamidi Zamri said...

menarik kursus BTN 2... kt uia pn ada, cuma name nye di gantikan ngn name laen...

Nabila H.... said...

diganti dengan nama ape tu? bleh tahu?

nur mujahidah said...

salam ziarah..masih teringat lagi kenangan di sana..pe2 pun, khibrahnya telah kita lalui ukhti..ambillah 'ibrah dari kejadian semalam agar mu'min itu tidak kembali mengulangi kesilapan lama..hikmahnya, Allah nak kita sedar hakikat muslim sesama aqidah yang mungkin masih perlukan bimbingan, koreksi keadaan ummah agar kita ihtimam dgn pe yg berlaku..pe2 pun, setiap yg mnimpa mukmin itu adalah kbaikan..all the best 4 u..