Wednesday, November 11, 2009

'Gila Bahasa'

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah,selawat dan salam ke atas junjungan mulia, Muhammad s.a.w dan ahli keluarga, sahabat baginda seluruhnya.

Kali ini, dalam keadaan tergesa-gesa, ingin ana coretkan juga sedikit perkongsian idea. Pertama sekali, ana harap sahabat-sahabat tidak terkejut dengan tajuk yang ana pilih yang langsung tidak menggambarkan apa yang ingin dibicarakan sebenarnya. Mungkin betul tetapi tidak sesuai, malah tidak menggambarkan sebagai pelajar agama yang belajar tentang Islam yang penuh kelembutan dan kasih sayang.

Apa yang hendak ana ulaskan sebenarnya mungkin muhasabah diri ana. Apabila ditaklifkan untuk membuat artikel ilmiah, ana seolah-olah menjadi seorang 'gila bahas', dengan menggunakan variasi perkataan yang membawa maksud yang sama. Tidak pasti adakah itu dibolehkan atau sebenarnya digalakkan atau menyalahi akta mengarang. Setakat ini, tiada pula yang memberikan komen, atau mungkin mereka terus menyunting tanpa memberitahu ana sebagai penulis. Terserah sahaja.

Namun sedikit sebanyak, ana tidak tahu. Adakah penting penvariasian perkataan yang menunjukkan bahawa kosa kata adalah banyak, atau itu membawa kepada kesulitan kepada pembaca.

Mudah Difahami

Sebagai artikel, sewajarnya ia mudah difahami, namun untuk menambah nilai mutu bahasa perlu juga diselitkan perkataan 'ghairu adi'(bukan biasa digunakan)....tetapi itulah, ana mungkin silapnya belajar hanya sekadar berdasarkan pengalaman, samaada membaca karya orang lain atau komen terhadap karya ana sendiri. Tetapi sampai sekarang ana rasa karya yang sebuah itu melampau sangat penggunaan bahasa yang boleh diistilahkan sebagai 'gila bahasa'.

Teringin hebat sebagaimana orang lain membuat artikel, tetapi apalah sangat ana yang tidak pernah mendapat didikan yang terus atau secara langsung kecuali hanya di bangku sekolah. Mungkin ana lebih suka menulis cerita kerana tidak memerlukan perincian kajian dan pembacaan, malah ketepatan fakta. Bebas, tetapi tema yang perlu dibawa pula menjadi sedikit masalah.

Semangat

Kadang-kadang semangat membuat karya~artikel, cerpen dan kartun~ memuncak(terutama ketika muhadharah-kelas) tetapi apabila menghadap laptop, lebih senang membaca blog sahabat sahabiah sahaja. Terus terlupa azam yang ditanam tadi.

Harapan semoga mesir dapat sedikit sebanyak memberi ilmu pengalaman dalam menghasilkan karya, walaupun pengajaran hanya didapati melalui didikan dan bacaan di dalam internet sahaja.

Kartun mungkin ana akan upload nanti tatkala telah berjaya menkonsistenkan penghasilan karya.

Last But Not Least

Ucapan selamat hari lahir buat ayahanda yang kucinta, hanya dikau ayahku di dunia dan akhirat...seinfiniti kemaafan atas segala kelemahan diri kudoakan dirimu diberi kesihatan dan kekuatan rohani dan jasmani untuk meneruskan tugas sebagai hamba Allah...doakan anakmu di sini.


abah sedang mengambil gambar cucunya
والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: