Friday, June 26, 2009

Perjalanan ke Sayyidah...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, hari ini ana selamat sampai ke sayyidah zainab, tempat yang terkenal sebagai kawasan duduknya pelajar-pelajar perubatan universiti kaherah (cairo university). Bukanlah kerana terlalu bosan duduk dirumah sendiri, tetapi atas dasar ingin menziarahi sahabat-sahabat satu sekolah dahulu.

Buat sementara waktu, ana menginap di rumah Dr.Fatin Hanira atau sebagaimana yang ana panggil padanya iaitu along. Hari ini dia bakal menduduki peperiksaan terakhir, oral pathology.

Tiada apa pun yang menarik sepanjang perjalanan ke sayyidah. Cuma sewaktu menunggu bas bernombor 14 muncul, kami sempat berjumpa dengan kak Tina yang bakal pulang ke Malaysia pada 30 jun ini. Hmm...nanti hilanglah seorang "lawyer" kat mesir ni buat sementara waktu [walaupun skadar lawyer buruk..kih3...sorry kak Tina). Ana tidak tahu lagi apakah sempat untuk menemuinya buat kali terakhir sebelum dia berangkat pulang.

Namun dek kerana bas 'malu' untuk memunculkan diri kami mengambil keputusan untuk menaiki teksi, walaupun kami tahu hakikat tambang teksi itu mahal. Masa lebih berharga daripada emas...bukan masa itu emas ya?

SUNYINYA RKB!!

Ana rasa ahli KPKM yang komit dengan KPKM semua tahu kepulangan sebahagian besar ahlinya ke Malaysia. Ana cuba membayangkan kesunyian RKB (Rumah Kelantan Baru) pada musim cuti panas ini lanjutan daripada kepulangan siswa dan siswi al-Azhar Kelantan ke tanah air.

Juga buat maklumat semua, ana akan turut serta mensunyikan lagi bandar kaherah. InsyaALLAH kalau tiada aral, ana kembali ke tanah air pada 19 ogos 2009. Biarlah ana bakal pulang sebentar cuma, kerana ana memandang ana lebih diperlukan di sini. Balik kerana menghiburkan kerinduan ma abah kepada anak bongsunya [ana pun rindu juga]. Kononnya baru-baru ini cuba untuk bertahan setahun beraya di perantauan, tapi atas sebab-sebab tertentu, ana digesa untuk kembali ke Malaysia [insyaALLAH].

Program di RKB sekarang sudah mula aktif kembali, namun masih belum hangat (atau mungkin disebabkan ana tidak turut serta dalam menghangatkan program, jadi tidak dapat menilai). InsyaALLAH pertengahan bulan Julai akan diadakan bazaria siswa (boleh rujuk blog kpkm). Pengalaman bazaria di sini, cukup menakjubkan kerana begitu menjaga batasan daripada berlakunya ikhtilat (percampuran) antara lelaki dan perempuan. Pengalaman menjadi ajk Bazaria HEWI baru-baru ini cukup indah. Tiada istilah segan untuk membeli kerana tiada ustaz yang menjual. Unit yang berhubung dengan lelaki pun unit perhubungan.

Apa yang berbeza, bazaria ini menggunakan khidmat 'pelayan' (yang dimainkan oleh unit perhubungan). Pelanggan hanya datang, menempah makanan di kaunter, kemudian duduk di 'meja jepun' dan menunggu pesanan sampai. Ada menganggap khidmat sebegini harus ditukar kerana tidak terasa suasana bazaria. Namun bagi ana, tidak akan berlaku kes berebut dan bising di kala kebanjiran pelanggan.

Satu lagi perbezaan yang dapat dilihat ialah apabila tiba waktu solat, perjalanan diberhentikan buat sementara waktu (sekitar 20 minit selepas azan) untuk membolehkan penjual dan ajk berehat sebentar dan menunaikan solat yang wajib. Jika di Malaysia, diwaktu inilah ujian ALLAH tiba, pelanggan berduyun-duyun datang membeli, sehinggakan penggerai leka terhadap kewajiban kepada yang MAHA ESA. Syabas ana ucapkan buat El-azhari el-Azhariah semua.

SELAMAT PENGANTIN BARU!


Selamat pengantin baru kepada Ustaz Firdaus Toha dan Ustazah Marliza (Kak Za alex-rkl) yang telah selamat di ijab qabul semalam di ARMA. Semoga rumah tangga membawa ke syurga, insyaALLAH. Ana sendiri pun baru mengetahui bahawa ana ma'ruf dengan zaujah ustaz Toha ni, kerana kebanyakan sahabat tertanya-tanya siapa kak Marliza tu? (skema sangat sebut nama penuh?!)

Haflah insyaALLAH bulan Julai nanti. Haih, cemburu la pula tengok orang kahwin ni. Sabar-sabar. Belum tiba masanya lagi untuk ana berumah tangga. Baru nak masuk 20 (4 dis...tapi ikut kalendar Hijri sudah 20 tahun). Ada juga hajat nak kahwin awal ni, tengoklah rezeki ALLAH nak bagi. Ilmu tak banyak lagi ni. Yang penting bersedia bukan mencari.

RELEASE TENSION...ZIARAH MO'MEN???

Tanggal 25 Jun 2009 sebaik sahaja usai solat asar, ana menemani sahabat-sahabat (lebih tepat kakak-kakak) ke restoran MO'MEN untuk menikmati sedikit hidangan fastfood. Kata mereka nak release tension. Alhamdulillah di Mesir lebih banyak pilihan restoran fastfood, cuma kita perlu berhati-hati supaya tidak menyumbang kepada restoran yang berkompromi dengan israel. Walaupun perut sebenarnya masih kenyang penangan nasi lemak buatan mak angkat (madam jamilah@kak lah) dan buahan koktail buatan sendiri (tiada gambar untuk ditunjuk), ana sertai juga mereka kerana ingin menyibuk. (kadang-kadang bersikap menyibuk inilah merapatkan ukhuwah)


trademark mo'men


makanan yang diorder

alhamdulillah dah kenyang...jom balik!!



SUSAHNYA TIADA ADOBE FLASH

Malam kelmarin ana meng'uninstal'l adobe cs3 kerana photoshop gagal dibuka memandangkan kapasiti hardisk yang kosong tidak mencukupi lalu ia tidak dapat berfungsi. Disebabkan terlalu geram, banyak juga ana drop program, namun kapasiti masik tidak terjejas. Kemudian ana cuba untuk menginstall kembali. Allah mak! ada 1.78GB je kosong?! Sedangkan Adob cs3 memerlukan 4.4GB free space.

Nekad, keputusan untuk format kembali hardisk ana akan jalankan. Bila, wallahua'lam, kerana ana pasti akan menyusahkan ustaz hanif nanti (terpaksa minta sifu guide nanti). Waktu inilah ana merasakan keperluan external hardisk untuk memindahkan segala data di dalam komputer. Sungguh memenatkan apabila berfikir tentang ini (fikir pun dah penat, belum buat lagi). Walauapapun ana harus bertindak pantas kerana tidak mahu suasana seperti gambar di bawah berterusan kerana ketiadaan flash.

gambar jam yang muncul di blog tidak muncul di laptop ana


sama juga ym, tiada lagi smiley sewaktu hendak sign in...semua kerana adobe flash


Semoga ALLAH permudahkan urusan untuk format kembali laptop ini, kerana ana cuba untuk berdikari kali ini. Sudah jemu menyusahkan ustaz-ustaz lantaran kegersangan akhwat yang reti format hardisk dan windows. Usaha tangga kejayaan. Xia You!! (Tapi harapnya jangan disebabkan sibuk duk cakna kat laptop buku madah letak belakang. Na'uzubillah)


والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

2 comments:

Khazinatul_Asrar said...

Nakkk mo'men!!!!
huhu

Nabila H.... said...

hahah..
akak nak mo'men ke?
ciannye..
nanti saya tolong makan untuk akak ek? [bukan tolong wat balik...kih3]