Thursday, June 11, 2009

Kenapa macam ni??!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Sepatutnya ana dahulukan post berkenaan sambutan bithday achik, tapi memandangkan payah nak upload gambar, ana kiv dulu post tu. Post kali ni ana nak luahkan iman ana je. Time iman tinggi ni, baik kongsi bersama, kan? Manalah tahu takut-takut sahabat-sahabat dapat tempias juga, insyaALLAH.

Hari ini ana terfikir. Kenapa jadi macam ni? Kenapa banyak teralih daripada hadaf sebenar? Jadi, mesti timbul persoalan di fikiran sahabat-sahabat apa 'objek' perbicaraan?

Hadaf Sebenar
Ana bercakap hanya di pihak ana, terasa banyak terpesong daripada niat sebenar datang ke Mesir. Sebenarnya datang nak kukuhkan hafazan juga ilmu. Nak jadi pengunjung setia majlis ilmu. Datang nak menuntut ilmu ALLAH selain nak aktifkan diri dengan persatuan. Juga ada suatu hadaf yg tak perlu dikongsikan. Tak pernah terfikir pun nak jelajah ke furu'-furu' dan muhafazah-muhafazah(iaitu negeri) yang lain.

Tetapi terasa setelah sekian lama ni ana terasa macam hampir terpesong niat. Ingat nak jalan situ jalan sini. Kalau menuntut ilmu seiring boleh tahan lagi. Ini tak berjalan je kuat. Lepas tu, banyak ikut perasaan. Belajar pun macam berterabur sahaja. Al-Quran, wallahua'lam. Kuat betul ujian.

Tambah-tambah, orang-orang di sekeliling hanya ingat lepas exam nak pergi situ dan sini, nak pergi beli barang-barang untuk bawa balik dan macam-macam lagi. Tapi tak pernah pun sentuh pun pasal nak pergi gami' tu atau masjid ni (gami' ialah masjid). Setakat ini, ana rasa seorang sahaja yang dorong ana untuk pergi talaqqi ni. Kak pah, adik kak Mun. Dia siap suruh ana berkawan dengan orang yang kuat talaqqi macam dia lagi supaya thabat lam perjuangan cari ilmu ni.

Niat tu ada
Sepanjang beberapa minggu ni ana tengok, orang-orang sekeliling ana ni ada niat nak talaqqi, cuma tak ada penggerak. Dan ana pula bukan bersikap penggerak. Jadi rasanya mungkin nak cuba bergerak sendiri dahulu. Cuma masalah di sini kadang-kadang bimbang untuk bergerak sendirian ni. Namun harus juga. Perlu berdikari. Tak selamanya kita perlu berteman. Kalau terlalu berharapkan teman, sampai bila tak bergerak.

Jadi, kena tegakan diri. Teringat pesan ustaz Amiri kepada Ma sewaktu sebelum ana datang ke Mesir. Kalau nak senang pergi talaqqi kena kahwin la. Namun bagi ana, nak senang bertalaqqi ni kena kahwin dengan yang rajin juga. Susah kalau ana sahaja. Eh, masuk bicara bait muslim pula. Isk...

Jadi sekarang ni, ana yang kena rajin. Rasa macam dah seminggu membuang masa di rumah. Jadi, perlu bergerak. Remaja perlu bergerak, samaada menuntut ilmu atau berpersatuaan. Jangan biarkan diri leka dan tenang. Kerana air yang tenang itu merosakkan.

Takziah Buat Keluarga Ammar Zulkifli
Satu mesir terasa bergegar bila dikhabar bahawa 5 orang pelajar perubatan universiti Kaherah kemalangan. Salah seorang mati ditempat kejadian (Ammar), dua orang cedera parah (Akram dan Rahman), dan dua orang cedera ringan (Fitri dan Saif). Pemandu yang pada mulanya ditahan polis alhmadulillah sudah dibebaskan. Kereta mereka terbabas sewaktu cuba memotong lori di lebuh raya.

Jenazah Ammar dihantar pulang ke Malaysia. boleh rujuk di Blog sahabat beliau Syed Muhammad (senior di DQ dahulu. Ammar pun senior juga, cuma tak sempat kenal). Cuma bila ana tengok gambar dia, terasa macam pernah jumpa. Hmm...selalu saja ada perasaan macam ni. He..he...he...

Satu perkara yang ana kagum, ramai orang pergi solat jenazah beliau. Ana pernah terdengar sesorang berkata, nak tengok kemuliaan seseorang tu, tengok berapa ramai yang pergi solat jenazahnya.

Sesungguhnya ALLAH lebih menyayangi arwah, merehatkan beliau di alam arwah, walaupun pada waktu ini sahabat beliau masih memerlukannya. Sahabat itu penjaman Allah, bersyukurlah pernah bersahabat dengannya...[kata-kata ini khas untuk senior-senior universiti kaherah tahun 3]

Kesimpulan

Jadi kesimpulan entry kali ini, jangan mudah terpengaruh dengan ajakan nak berjalan tu. Kalau ada musyrif tetap, boleh juga dipertimbangkan. Namun aulakan mencari ilmu, sebab itu tujuan utama. Ana akui ana kurang selesa untuk melancong tanpa keluarga. Tidak pernah. Kecuali rombongan sekolah. Itu sahaja. Yang penting niat tu yang susah nak jaga.

Tapi memang Allah perintahkan supaya berjalan di bumi ini mengambil 'ibrah. Tetapi agak-agak, sejauh mana dah tercapai sepanjang permusafiran juga perantauan ini? Tepuk dada tanya iman.

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

2 comments:

Farid Rashidi said...

Salam,

Betul tu enti..dok mesir ni kena selalu perbaharui niat sebab mudah sangat terpesong.. sinikan tempat kebaikan dan keburukan. Ada Nabi Musa dan Firaun. Pilihlah yang mana satu.

Nabila H.... said...

wassalam..
syukran ya ustaz..
itu la...slalu lupa ini adalah mesir...tak macam malaysia...mesir ni bumi barakah...dalam masa yang sama iblis kat sini pun pangkat briged general...

hope dapat istiqamah menimba ilmu...duniawi dan ukhrawi...