Sunday, February 1, 2009

Tersentak...

بسم الله الرحمن الحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Terlalu banyak 'sentakan-sentakan' minda yang ana terima sejak akhir-akhir ini. Sentakan yang menusuk di minda. Mungkin teguran daripada ALLAH atas kelalaian diri yang terlalu panjang angan-angan terhadap dunia. Juga kelalaian diri terhadap hadaf sebenar kewujudan diri ini di bumi anbiya'. Juga hadaf sebenar hamba ini diberi peluang untuk terus hidup dalam kehidupan yang serba sempurna di pandangan mata dan materialnya. Juga kealpaan diri ini dalam meneruskan dakwah serta sunnah.

Tatkala diri ini hanyut dalam arus dunia, sedikit demi sedikit teguran dan belaian ALLAH beri. Alhamdulillah wa syukur lillah. DIA masih memilih diri ini untuk disayangi diberi kecukupan dan peringatan, samaada secara langsung atau tidak langsung. Melalui manusia sebagai agen wasilah, juga menerusi kata-kataNYA yang sering dialun oleh manusia, juga musibah yang menyedarkan diri ini . Alhamdulillah wa syukur lillah.

Alhamdulillah diberi sahabat yang tidak pernah jemu memberi teguran, menjadi pendokong semangat, walaupun diri ini terasa terlalu lewat untuk mengubah diri ini. Walauapapun tiada istilah terlewat andai diri ini mengubah sikap mulai hari ini, jam ini, minit ini, detik ini dan ketika ini. Perlu kuatkan semangat, walaupun taklifat yang diterima semakin menggunung dan terasa bebanannya.

Terkadang diri ini lupa untuk meletakkan sepenuh pergantungan terhadapNYA.Alhamdulillah bumi ini banyak mengajar apa itu erti tawakkal yang sebenarnya. Walaupun diri ini masih terkapai-kapai dalam mencari apa itu ma'rifatullah.

Tidak pernah diri ini ingin menyalahkan Yang Menentukan Takdir, kerana diri ini yakin DIA memberikan yang terbaik untuk diri ini. DIA tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA. Segala yang diberikan mengikut kemampuan hambaNYA. TERIMA KASIH YA ALLAH.....

No comments: