Friday, February 20, 2009

Hazafkan Malas...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Entah kenapa sejak sejak akhir-akhir ini diri ini sudah kehilangan semangat untuk meneruskan nukilan di blog ini. Terasa bagaikan tidak bersemangat apabila ruangan untuk menulis entry dibuka. terasa berat jari ini untuk melangkah dan menari di atas papan kekunci. Padahal tarian itu sudah dirangka langkahnya di dalam kepala.

Malas
Adakah diri ini bula mengenal perasaan malas dalam meneruskan perjuanga
n penulisan? sedangkah pernah hati ini berikrar untuk mencatat kisah pengembaraan hidup di sini sebagai satu ibrah buat para sahabt kerana hidup di perantauan teramat berbeza berbanding hidup di tanah tumpah darah.

Tambahan pula telah menjadi sesuatu yang sinonim bagi seorang manusia yang bergelar muslim atau muslimah untuk berkongsi ilmu juga menyebarkan dakwah. Penulisan blog pula merupakan salah satu cabang dakwah melalui pena.

Penulisan
Menceburi dunia penulisan secara serius tidak pernah menjadi target dalam hidup ana. Sekadar suka-suka atau mengisi masa lapang(walaupun terkadang mencuri waktu belajar atau waktu kerja...semata kerana ingin meneruskan coretan tinta). Tambahan sekarang pula ana cuba mengasah bakat dalam bidang lukisan walaupun asas yang tertanam dalam diri terlalu cetek.

Cuma ana terlalu berharap, Mesir merupakan bumi tarbiyah madrasah untuk jiwa ana menjadi seorang penyebar dakwah yang bermujahadah dalam setiap perkara. Keperitan kesibukan dalam fasa dua pengajian mula terasa. Buku masih belum habis dibaca dan difahami. Kerja persatuan pula mula bertimbun. Silap sendiri juga. Terlalu gemar menangguh kerja. Sedang diri ini tahu masa ibarat emas.

Kecewa
kekecewaan terhadap diri sentiasa menyulubungi. entah, terasa diri ini perlu membaca LA TAHZAN. walaupun hakikat sebenar, semua isi kandungan LA TAHZAN sudah meresapi minda ini tetapi masih belum dihayati oleh nafsul mutmainnah. "Wahai jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu kamu akan redha dan diredhai".

Masih banyak kelemahan diri yang perlu diperbaiki. Segala didalam kepala perlu disusun seeloknya. Bukan dilakukan secara tergesa-gesa perlu profesional dalam menyelessikan segala hal

Khulasah
Selagi ada masa gunakan sebaiknya. Jangan biarkan malas menyelubungi diri, kerana masa itu amat berharga dan tajam sebenarnya. Dihargai untung dibiarkan rugi. Digunakan selamat dibiarkan ia akan membunuh diri. Apapun, ana menyokong cara kakak senior di sini yang meletakkan bayaran untuk sesiapa yang menyebut perkataan malas. Cukup bulan leh makan besar. Hanya kerana MALAS...

p/s: ada orang komen ayat dalam blog ini terlalu jiwang betul ke? tolong bagi komen sikit....

No comments: