Friday, February 6, 2009

Happy Birthday

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Sewajarnya kisah ini ana update sewaktu akhir bulan januari lepas, tetapi waktu itu ana kurang ambil berat tentang mengemas kini blog. Ditambah pula dengan tekanan pelajaran yang membuatkan ana rasa hilang semangat. Bukan kerana kelas terlalu pack, tetapi rasa lemah semangat kerana terlalu banyak madah yang nak dicover tapi tak terbuat-buat secara serius lagi.
antara buku yang perlu dihadam menjelang peperiksaan

Ramai sahabat yang keliru tentang sistem pelajaran ana. Buat makluman semua, tahun tamhidi(juga disebut ta'hili) merupakan tahun asa khas untuk pelajar luar mesir yang wajib ditempuhi dengan natijah minimum maqbul untuk semua madah (10 subjek : Aqidah, sirah, hadith, al-Quran, adab balaghah, tarikh fiqh Islam, tafsir, fiqh ibadat, nahu wassorf dan english). Setelah lulus semua madah barulah kami akan menjejakkan kaki ke kuliyah Tib Azhar lilbanat. Setiap tahun akan ada madah perubatan seperti universiti lain di mesir dan ditambah 2 madah agama.

Berbalik kepada tajuk kali ini. Hakikatnya, Ana hanya ingin mendedikasikan ucapan ulang tahun untuk ibu tercinta kat malaysia(HAPPY BIRTHDAY MA!!!) ~30 Januari~ juga buat housemate ana, kak JUITA NURANI
~31 Januari~. Love both of you with all my hearts. I MISS U MA!! Masuk tahun ini sudah dua tahun ana wish birthday kat ma di perantauan (tahun lepas sewaktu di DQ JAKIM). Doa ana, semoga kalian berdua diampunkan dosa yang lalu, yang sedang berlaku juga yang akan berlaku, sama ada sembunyi atau nyata, atau yang rahsia atau dimaklumi atau apa-apa sahaja yang ALLAH lebih mengetahui; sentiasa dithabatkan hati untuk tetap berjuang di jalan ALLAH, menegakkan Islam juga menyebarkan kalimah kebenaran; terus berjuang mentarbiyah jiwa-jiwa yang tandus daripada peringatan dan ajaran murni ISLAM. Amin ya ALLAH amin!

kalau ada sesiapa perasan ralat dalam tulisan di atas kek tu, itu adalah kecuaian penulis yang tidak berhati-hati yang ingat nak siap dengan cepat sahaja(dah le tak ada orang tegur pun, bila tengok balik gambar baru perasan). Maklumlah bersengkang mata nak menyiapkan kek untuk ketuaku ini (Kak Ju merupakan Exco Penerbitan~ana adalah antara anak buahnya)
kek ini dibuat dua lapis...dipisahkan oleh kepingan strawberi dan sedikit krim putarlebihan krim putar dan kepingan buah kiwi dan strawberry di hias ke atas biskut nasyadah...sedap!!

Buat ma, hanis tujukan juga kek ni (tapi dalam hati sahajalah) sebab kek coklat ma yang kak ha beli hari tu lagi mahal (jenama secret recipe, standard la...lamanya tak makan kat situ). Ma jangan terkejut pula kek ni buatan tangan anak bongsu ma tau. Kat Malaysia tak ada kesempatan sebenarnya untuk ana melepaskan geram menghias kek. Dah lama berkeinginan mendesign sendiri.

Di kesempatan ini ana juga ingin mendedikasikan ucapan HAPPY BELATED BIRTHDAY kepada adik ana (bukan adik kandung...kerana ana anak bongsu) Farahain Ismail~28 jan~ yang menuntut ilmu di KUIS sekarang dengan ucapan "minta maaf ateh tak sempat-sempat nak hantar mesej kat uda wish birthday..hope maafkan ateh...dah la lama tak hubungi...nanti jumpa kat malaysia plak".

Berbincang mengenai sambutan hari lahir, ana teringat satu kenyataan yang ana pernah baca dahulu tetapi lupa di mana, tentang sambutan ulang tahun kelahiran merupakan amalan yang ditanam oleh musuh-musuh Islam. Ana mungkin bersetuju dengan artikel itu, tetapi tidak seratus peratus kerana ucapan hari lahir ini membuatkan individu merasa diri disayangi dan dihargai. Janganlah pula MENGHARAMKAN sambutan hari lahir. Namun janganlah membenarkan seperti amalan orang barat pula, dengan meniup lilin, birthday party yang tidak mengikut syariat Islam yang bercampur antara haq dan batil ~tapi sewajarnya di amalkan juga birthday party kerana manusia zaman sekarang kurang amalan ziarah, namun harus mengikut had Islam~.

Cuma harus diingat satu sahaja. Hari ulang tahun kelahiran merupakan hari kesyukuran atas usia yang panjang dalam menjalani hidup sebagai muslim mukmin, juga hari peringatan bahawa kematian semakin mendekati (walaupun hakikatnya kematian tidak mengira usia). Ana cukup tersentuh dahulu kerana pernah menerima sms ucapan selamat hari lahir daripada kakak senior(sampai sekarang ana masih simpan) yang berbunyi: "Salam..sanah helwah nabila hanis..TAHNIAH kerana ALLAH masih beri peluang untuk menambah amal, Takziah kerana saat kematian semakin hampir.." Buat pertama kali ada sahabat yang mengingatkan kematian di hari kelahiran (syukran jiddan kak pikah!)

No comments: