Saturday, August 29, 2009

Ramadhan...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Rasanya tidak terlalu lewat untuk mengucapkan ahlan ya Ramadhan!!...selamat berpuasa dan berpesta ibadah kepada semua sahabat. Teringin memetik sms naqibah ana di DQ dulu, "semoga menjadi pelajar terbaik di dalam madrasah Ramadhan." Suatu penyuntik semangat ana kira. Walaupun awal Ramadhan ini tidak seperti Ramadhan biasa sebab ana terpaksa menduduki peperiksaan ulangan.

Walauapapun Ramadhan kali ini suatu pengalaman yang berbeza kerana berada di bumi anbiya'! Suatu perkara yang ana sangat teruja untuk mengalami sewaktu di ambang Ramadhan (bulan Sya'ban) kerana semua senior mengatakan rindukan Ramadhan di Mesir. Dengan perasaan ingin tahu ana thabatkan hati untuk terus melangsungkan kehidupan di benua afrika ini.

Suatu perkara yang ana kagum, sejak dulu lagi. Suasana al-Quran di hati tak kira tempat dan masa semakin menjadi-jadi di sini. Jika dulu, pernah suatu ketika ana pergi ke atm HSBC di Abas Aqad pada pagi Jumaat, terlihat pak cik jaga sedang mengalunkan ayat suci al-Quran. Subhanallah! Ana hanya mampu menggulung senyuman. Republik yang masih Islam rakyatnya. Tidak seperti Malaysia, hanya negara Islam (walaupun perundangan sivil) tetapi rakyat belum mengamalkan Islam sepenuhnya.

PERBEZAAN

Memang suasana yang amat berbeza. Pertama kali lalu di di tepi jami' (masjid atau surau) selepas pulang dari exam, pada waktu itu baru usai azan zohor. Terpaksa hampar tikar ke luar kerana ramai. Untuk pengetahuan sahabat di malaysia, Jami' yang ana lalui ini hanya sebuah Jami' kecil. Mungkin seluas sebuah rumah teres setingkat. Namun suatu yang mengagumkanlah bagi ana kerana suasana masjid di Malaysia, waktu zohor kadang2 dua saf sahaja.

Suasana di sini amat berbeza. Bila dengar azan, tak kiralah yang kerja pejabat atau yang kerja biasa, mereka berpusu-pusu menuju ke Jami' yang terdekat. Suasana kedai-kedai ditutup kerana solat itu perkara adat di sini (kecuali bagi kedai runcit dan sayuran). Sebab itu kadang-kadang pergi kedai 1 jam selepas azan. Itu pun kadang-kadang masih belum dibuka.

Ramadhan yang amat hidup bagi ana.

HADIAH

Perkara yang menarik sewaktu pertama kali berkunjung ke Masjid, solat bersama orang arab Mesir. Anak-anak kecil mereka bawa bersama. Yang memenuhi saf bukan sahaja orang tua (seperti di Malaysia) tetapi warga muda turut sama. Tiba di Masjid, usai solat tahiyatul masjid, terus membuka al-Furqan lantas mengalunkannya. Sesuatu yang ana kira, hanya terdapat di bumi Darul Quran sewaktu di Malaysia. Membaca al-Quran sewaktu menunggu bas, berada di atas bas biasa sahaja.

Apa yang menarik, mereka telah menyediakan soalan kuiz! Dan hadiahnya agak lumayan. Kitab Fathul Baari dan seumpamanya. Menarik bukan? Teringin sahaja meyertai, tetapi halangan bahasa dan tidak tahu bagaimana untuk menyertai, ana pendamkan sahaja niat itu.

KUIH BUATAN SENDIRI

Ramadhan di Mesir amat indah, walaupun hanya bersama kawan-kawan. Kerana berada di bumi asing, kami lebih banyak berdikari. Jika di Malaysia dahulu, teringin sahaja makan kuih yang pelik dan sukar dibuat, beli sahaja di kedai. Berbeza di sini, terpaksa hasilkan sendiri kerana kuih yang arab buat berbeza. Rasanya nanti balik boleh buat buah tanjung kat ma (ceh, cakap macam dah buat. Stakat ni baru makan yang orang buat).

OPSSS!!! Sebelum terlupa, makluman untuk sahabat yang membaca entry ini insyaALLAH ana akan pulang 15september09. Sebelum itu, doakan ana lulus dalam peperiksaan yang baru selesai diduduki. Doa itu ana dahului dengan ucapan jazakumullah khairan jaza.

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: