Thursday, April 30, 2009

Turunkan berat badan...berjaya atau gagal?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم


Maalam semalam, ana ber'ym' dengan kak yan kakak ana yang bekerja di hospital Tawau. Rindulah pula nak dengar dia berceloteh (macamlah tak boleh telefon :-p). Secara adatnya, apabila ana berbual dengan dia memang akan keluar soal berat badan (maklumlah, kedua-duanya mempunyai berat badan yang berlebihan). Ana amat gembira dan teruja bila dia memberitahu bahawa setelah sebulan dia kurangkan saiz hidangan makanan kepada separuh dan sentiasa bersenam (jogging) setiap petang, berat badannya susut sebanyak 4kg. Wah satu perkembangan yang baik!

DUGAAN

Sememangnya ana sendiri ingin mengurangkan berat badan. Buat masa sekarang apa yang ana mampu hanyalah mengurangkan saiz makanan(lebih tepat sebenarnya mengurangkan pengambilan kanji). Namun itulah cabaran yang terbesar, dan selalu mendapat tentangan teman serumah. Adakah perubahan ana terlalu mendadak? Maafkan ucu ye achik, adik, ateh. Bukan sesaja ana hendak kuruskan badan. Tapi bila mengenangkan risiko penyakit yang mudah dijangkiti jika lebih berat badan ni, menaikkan semangat untuk berusaha (walaupun senaman agak susah untuk dilakukan).

Di mesir ni, agak susahlah untuk seorang akhawat melakukan sesuatu aktiviti, hatta berlari-lari anak sekalipun, pasti perkara pertama yang difikir..."nanti apa kata ustaz?" ataupun "ustaz tengok ke tak aku berlari tadi? malunya!". Entahlah, terkadang rasa terkongkong juga disebabkan USTAZ! Macamlah ustaz tu mahram atau suami kita.

TAK BOLEH SALAHKAN USTAZ!?
Bila direnung kembali, ada baiknya juga ustaz menjaga akhawat. Nampak over sikit, terus tegur. Memang la kadang-kadang tension, buat benda tu tak kena, buat benda ni tak kena. Namun itulah namanya menjaga. Sebagaimana ALLAH memberi had kepada kita, begitulah ustaz-ustaz yang baik hati ni menjaga akhawat...(walaupun kadang-kadang terasa sakit hati bila ditegur).

Cuma harapnya, ustaz-ustaz ni kena belajar untuk tegur secara lemah lembut dan berhikmah. Kerana akhawat ni kan umpama tulang bengkok, kalau diluruskan secara kasar dan tergesa-gesa akan patah tulang itu. Hati perempuan ni sensitif, bila ditengking, hati ini umpama ditusuk sembilu(ceh, berbuanga la pula ayat ni). Apa-apa pun yang ustaz-ustaz buat tu bagus, ana sokong (tapi bukan 100% la).

KERJASAMA

Setiap kali menuturkan perkataan kerjasama pasti teringat lagu wonderpet "Apa yang penting? KERJASAMA!"(teringat juga pada Karmila dan Saadah. Miss you two! Jangan nakal-nakal ye? Jadi anak solehah). Kerjasama yang ana maksudkan di sini bukanlah sekadar tidak mengomel ana mengambil saiz nasi yang sedikit, tetapi memberi semangat dan bersama-sama kita bersenam!(especially daripada achik, ateh dan adik! I hope so...one day in the future, insyaALLAH)

Bersenam ni, kurus ke gemuk ke, langsing ke cute ke, semua kena buat. Untuk kesihatan jasmani terutama jantung. Fungsi senaman ni, membakar kalori, iaitu lemak-lemak berlebihan (or badfat...lemak jahat!). Jadi, sama-sama kita perlu amalkan senaman. Yang penting sekali, jangan sempitkan konsep bersenam. Apa sahaja aktiviti yang mengeluarkan peluh, adalah senaman untuk kita. Namun harus diingat, senaman yang berkualiti adalah 2jam selepas makan dan 1jam sebelum makan, dilakukan pada waktu selain tengah hari (kerana pada waktu tengah hari, darah meninggi...mungkin akan menyebabkan kesan yang lain).

Jadi, BERUSALAH!~ (quote style kim jap ye?).

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

3 comments:

Anonymous said...

naseb bek cakap awal2..ingatkan kurangkan saiz makanan potong beras jadi 2..hoho

Anonymous said...

shuk yg komen td..lupa introduce plak..

Nabila H.... said...

salam..hehe...shuk...shuk...klu mung nk tolong potong xpe gak...hik3...mana ada...saiz hidangan la kena kurangkn...isk3