Saturday, April 11, 2009

Balik ke tak?...Hmm...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sekian kalinya ana menghantar khabar diblog ini. Persoalan kali ini yang terkadang mengintai di hati, adakah ana perlu balik ke Malaysia atau tidak. Melihat foto di sebelah ini, terasa rindu kepada kedua orang tua. Tambahan pula dalam fatrah imtihan sebegini.





Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena

Mendengar lantunan lagu ini, menambah kesedihan dihati. Namun apabila difikir kembali, kerinduan terhadap ibu bapa masih tidak membuak-buak. Sebagaimana kecintaan terhadap bumi Musa a.s. ini dan terhadap ilmu ALLAH yang terlalu luas.

Mula mencintai ilmu

Satu pengalaman yang ana rasa perlu dikongsi dengan sahabat sekalian, kecintaan terhadap ilmu yang mula berputik di sini. Kesedaran untuk mendalami ilmu itu membuak-buak walaupun dalam fatrah imtihan. Sampai terkadang sanggup semata membaca sedikit sahaja sehari asalkan faham, sedangkan imtihan hanya minggu depan.

Cinta ilmu yang ana maksudkan ini bukan ilmu perubatan tetapi ilmu-ilmu Islam. Seperti yang semua sedia maklum, ana sekarang di tahun ta'hili (tamhidi atau ma'ruf sebagai matriks di Malaysia). Bagi ana tahun ini amat mencabar kerana ana bukanlah berlatar belakangkan sekolah arab yang pernah menduduki SMU@SMA, yang mana pernah diprogram untuk mentelaah buku-buku dan kitab-kitab arab.

Cuma bagi ana, andai orang lain boleh mengapa tidak ana. Apa yang penting nilai ilmu yang kita dapat, bukan natijah peperiksaan yang kita hadapi kerana itulah hakikat natijah pelajaran kita. Sebagaimana juga niat belajar sebenarnya, adakah untuk ilmu atau nilaian manusia. Segalanya hanya ALLAH yang layak mengukurnya.

Peluang mendalami Ilmu

Musim cuti adalah musim yang perlu dipenuhi untuk menambah ilmu luar teruatama bagi pelajar wanita di Mesir. Kerana kami tiada peluang untuk keluar malam seperti lelaki. Apatah lagi bagi ana yang mendapat kesedaran mencari ilmu tambahan yang agak lewat. Walauapapun ALLAH telah menyedarkan ana, alhamdulillah.

Setelah fikir semasak-masaknya kerana ilmu, ana mengorbankan peluang bercuti di Malaysia. Oleh kerana terlalu sayangkan bumi ini, ana melupakan kenikmatan kembali ke tanah air. Semoga keputusan ana ALLAH berkati dan redhai.

Buat sahabat di Malaysia mungkin tidak memahami, kenapa tidak balik? sedangkan mereka sebulan tidak balik ke rumah pun dah rasa gundah gulana. Kalau hendak tahu datanglah sendiri ke Mesir. Sukar untuk dijelaskan kerana ia adalah nikmat dari ALLAH.

Mungkin ramai yang menafikan, mana mungkin seorang yang manja seperti ana dapat bertahan di bumi asing. Ana menyahut cabaran itu. Izin daripada ibu bapa telah ana dahulukan. Adakah ALLAH mengizinkan, kita sama-sama nantikan.

Setakat ini jawapan yang ana mampu bagi, andai ana sampai di KLIA...maksudnya ana balik la tu...

wallahua'lam

No comments: