Tuesday, April 28, 2009

Salam Imtihan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم


Detik-detik masa sering berlalu...tetapi ujian makin memberat. Betapa susah menjadi hamba yang mengabdikan diri sepenuhnya hanya kepadaNYA dan agamaNYA. hari-hari yang berlalu terkenang menghiris jiwa apabila dihisab kembali. Apakah segala tindak tanduk kita bakal membangunkan Islam dan daulahnya?

Sekadar peringatan buat diri sendiri. Sememangnya imtihan semakin mampir tetapi
masih tidak mengambil ihtimam tentangnya. Entah kenapa ana jadi begini. Ya ALLAH kuatkan semangat kami semua.

Ujian demi ujian
Terasa begitu teruji. Bermacam ujian ALLAH bagi sebelum manusia menguji kita. Bila semua sibuk dengan persediaan exam, mula terabai ukhuwah dan sikap mementingkan dii terkadang terserlah. Ada yang mula terguris, berduka dalam ketawa dan pelbagai lagi. Sememangnya mendekati imtihan, menyebabkan kita terlalu sensitif. Perkara yang biasanya tidak mengguris hati ternyata boleh menyebabkan hati terjeruk dengan perasaan berduka. Terkadang tertanya-tanya, "apa salahku? di mana silapku?". Tepuk dada tanya iman.

Hubungan dengan ALLAH sememangnya penting. Namun perlu seimbang dengan hubungan sesama manusia. Dan dalam perjalanan menuju keseimbangan ini yang terkadang manusia tergelincir. Di sinilah perlunya peranan seorang sahabat sebagai cermin, menegur tanpa segan tetapi dengan penuh berhikmah.

Maafkan daku duhai sahabat

Di kesempatan ini, ana ingin memohon jutaan kemaafan kepada sesiapa sahaja yang mengenali diri ini. Andai tak terlayan atau sengaja tak layan, andai terkasar bahasa atau apa-apa sahaja yang boleh menyakitkan hati...seinfiniti kemaafan dipohon. Banyak perkara yang ana gagal penuhi, jadi tegur-tegurlah andai ada kesilapan.

Terutama buat ahli bait yang tersayang...achik...adik az...ateh...ucu sayang korang seme...kalu ucu ada bad mood tu minta maaf ye..biasa la tension-tension nak exam ni. Juga buat classmate...angah...uda...ucu minta maaf gak ye?...sayang korang semua. UKHUWAH FILLAH forever.

SALAM IMTIHAN...BITTAUFIQ WANNAJAH LIKULLIKUM

ini ana sertakan sekali schedule peperiksaan ana. jadi kalau antum hendak kacau ana, harap selepas tamat peperiksaan ye? :-p


16mei09-FIQH IBADAH
17mei09-AL-QURAN
18mei09-TAFSIR
19mei09-NAHU SARF
20mei09-AL-AQIDAH WAL-AKHLAK
21mei09-SIRAH
23mei09-TARIKH TASYRI'
24mei09-ADAB WAL BALAGHAH
25mei09-HADITH
30mei09-ENGLISH

3 comments:

Anonymous said...

achik nk mtk mf jgk he2...0-0 yer (^^)v bittaufiq wannajah buat smua adk2 achik (senpai la ktkn ngeh3)

Nabila H.... said...

haip senpai...arigato gozaimass

nur mujahidah said...

salam sayang..uhibbuki fillah..kita akan bersama utk menempuh onak duri..kita akan bersama jaga ukhuwah kerana ikatan kita satu, ikatan aqidah..doakan dan sama2 kita usaha insyaAllah..maafkan ateh juga..teruskan perjuangan utk Islam insyaAllah