Saturday, November 15, 2008

susahnya..

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ٍSegala puji bagi ALLAH kerana masih memberi peluang untuk ana meneruskan blog ini. Kata orang, jauh perjalanan luas pengalaman. Tersangat benar kata-kata itu kerana sejak berada di sini terlalu banyak pengalaman yang ana dapat. Buat pertama kali mungkin ana tidak menyedari bahawa sesuatu perkara yang ana lihat itu tetapi sejak ditegur oleh seorang ustaz dalam satu ceramah, ana kembali memikirkan pesanan Tok Guru supaya setiap kali terlihat sesuatu yang memberi pengajaran.
Contohnya penduduk di sini sentiasa menjaga wudhu’, tambahan pula penduduk di sini mengamalkan mazhab hanafi. Mengikut mazhab hanafi, wudhu’ tidak batal kecuali buang air,bersentuhan dengan ajnabi menyebabkan menaikkan syahwat dan makan daging unta. Em, kalau ada kesalahan dalam bab ini harap tegur ya? Ana hampir lupa perkara ini.
Di sini, memang bumi yang mentarbiyah kesabaran yang tinggi. Sehingga kawan ana pernah mengatakan dia sedang belajar bercinta dengan penderitaan. Bukan tak pernah rasai dugaan seperti ini tetapi entah kenapa ana rasa berganda-ganda dugaan ini di bumi kinanah ini. Adakah kerana jauh dengan ibu bapa? Entahlah.
Permulaan kuliyah tib memang suatu kejutan besar kepada ana. Udahlah tak faham lahjah inggeris yang digunakan, ditambah pula dengan pelajaran yang menuntut kita memahami dan mengingati segalanya. Pengajaran yang ana dapat, rajin ulang kaji, ingat apa yang dah belajar. Kemudian perlu berani dan yakin dengan jawapan yang kita berikan (khas untuk oral exam, takut!).
Ana bertambah berdebar kerana ana bakal memasuki kelas yang menggunakan bahasa arab ‘ammi sebagai bahasa perantaraan. Namun ana tetap pertahankan pendirian untuk memasuki kelas bersama orang arab, walaupun kawan ana banyak menakut-nakutkan ana supaya terpengaruh untuk menyertai mereka di mou. Memikirkan bayaran yuran yang berganda tinggi ana perlu menelan keperitan supaya membuahkan kemanisan yang berganda, insyaALLAH.
Ana mohon didoakan ana dan sahabat-sahabat di sini dipermudahkan urusan di sini.
والسلام عليكم
Done on 13 November 2008

No comments: