Wednesday, May 4, 2011

Kembali ke Jalan Benar : Bob Lokman Masuk PAS

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم


Sebenarnya, berita ini sudah 3 bulan diketahui, tetapi hari ini baru berkesempatan nak menonton ceramah Bob Lokman dekat pejabat Harakah.


Sewaktu menonton video-video dibawah, ana terfikir. Ana yang selama ini membesar dalam didikan Islam yang boleh dikatakan alhamdulillah beruntung berbanding orang lain, kadang-kadang ada masa iman naik turun. Ada juga waktu turun menjunam, sampai satu takat yang hampir lebur dah iman, kembali meningkat balik menjadi jitu. Sungguh makhluk Allah syaitan yang direjam itu, tak pernah berhenti untuk menyesatkan kita.








Terkadang terlintas di hati, tak salah nak dengar lagu yang selain nasyid, sebab lagu-lagu lain terkadang bagi semangat dekat kita. Tengok cerita pun bagi semangat dekat kita. Tapi bila tonton video kat bawah ni, rasa cam sebenarnya itu hanyalah tipu daya syaitan sahaja. Astaghfirullah.














"Ya Allah, ampunkan kami andai kami tersasar dari jalan-Mu, bimbinglah kami dan tetapkan hati kami menuju jalan yang Engkau redhai."

Teringat diri sendiri pernah pesan kepada diri sendiri, kalau nak sangat hiburan yang macam-macam tu, sabar-sabar la dulu. Nanti kat syurga, fikirlah balik. (berfungsikah nasihat sebegini?)

Satu lagi cara untuk mengurangkan berhibur, apabila terfikir nak dengar lagu atau tengok cerita, cepat-cepat pergi baca al-Quran atau dengar bacaan al-Quran atau tengok@dengar ceramah agama. Sesungguhnya apabila kita sibukkan diri dengan urusan Allah, kita takkan lalai.

Sungguh, sebuah perjuangan itu sangat susah dan amat memenatkan. Hakikatnya, semua pekerjaan kat dunia ini meletihkan. Bak kata Presiden PMRAM 2011, tidur lama pun letih juga. Jadi, daripada letih yang tidak berfaedah, baik kita letih kepada perkara yang memanfaatkan Islam.

Apa-apapun, seperti kata Bob, hati yang bersih kunci segala-galanya. Sekadar nak berkongsi,
pernah terbaca, 4 perkara yang meracun hati kita ialah:
1-Banyak tidur
2-Banyak makan
3-Banyak berhibur
4-Banyak bercakap

Tanda-tanda hati berkarat pula:
1- Tidak sedih ketika ketinggalan peluang melalukan amalan baik
2- Tidak rasa menyesal apabila melakukan kesalahan
3- Sentiasa berkawan dengan orang yang sentiasa lupa kepada Allah

Untuk ubat hati :
1- Baca al-Quran dan hayati makna
2- Dirikan solat malam
3- Berdamping dengan orang soleh
4- Banyak berpuasa (kurangkan makan dan hiburan)
5- Banyakkan zikir dan istighfar

Untuk pulihkan kekaratan hati perlu mujahadah. Rukun mujahadah ada 4:
1-Lapar
2-Qiam
3-Diam
4-Uzlah

Marilah kita berkejar-kejar menuju keredhaan Allah

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: