Thursday, August 5, 2010

Islam Ada Penyelesaiannya

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم




Terkejut dengan berita-berita yang dipaparkan di laman akhbar tanah air, menyebabkan terdetik di hati ana untuk menaip lagi. Alahai, masa terkengkang sebenarnya, tapi, rasa terpanggil untuk meng'update' blog ini.

Sebenarnya, saban hari membaca masalah-masalah yang berlaku di Malaysia, menyebabkan hati pilu. Masalah politik, memang tidak pernah aman. Ditambah pula masalah ummat akhir zaman yang sudah jauh daripada Islam yang haqiqi. Saat membaca laman ini, lucu pun ada, tetapi yang lebih adalah kesedihan. Perkara haram seoalah-olah menjadi darah daging.

Berita rogol sudah lama menjadi-jadi. Rogol anak sendiri, anak saudara sendiri, rogol cucu sendiri. Rogol budak-budak kecil. Isy, haiwankah mereka ini? Zina pula semakin membarah. Kenapa? Sebab tak bagi kahwin awal? Tak semestinya, tapi sebab pergaulan bebas. Ana setuju dengan senator zailah cakap, perlu hapuskan pergaulan bebas, bukan bagi izin kahwin awal( sebagaimana di sini ).

Tapi apa yang ana hendak tekankan, hukuman yang bakal dikenakan hanyalah denda, atau penjara sebagaimana petikan ini:
"Menurut jurucakap itu lagi, kedua-dua pasangan itu dibawa ke Balai Polis Sungai Kob dan akan disiasat di bawah Seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988.


“Jika sabit kesalahan, mereka akan dikenakan hukuman penjara atau denda RM2,000,” katanya. "



Duit boleh dicari. Penjara, makanan dan layanan sering dibahaskan supaya xdilayan teruk. (agak-agak kalau penjara malaysia macam penjara bawah tanah di mesir macam mana ya?)

Semua ini, tidak berkesan. Bukti? Kalau betul hukuman ini berkesan, sudah pasti dah lama terbanteras.

Sebenarnya Islam dah tetapkan had (jamaknya hudud) bagi semua masalah ini. Cuma masalah sekarang, kerajaan BN sahaja yang takut nak jalankan hudud. Kenapa ya? Yang kena hukum bukannya mereka (kecualilah mereka juga buat dosa2 dan kesalahan yang kena hukum tu). Bukankah pelik? Jadi, cara nak selesaikan macam mana ya? JOM TUKAR KERAJAAN!!(ceh, macam kempen pilihan raya pula).

Walauapapun, kerajaan perlu tukar, seiring dengan mentarbiyah individu. Jadi, orang-orang yang mengamalkan Islam dengan sebenar perlu bersatu. Bernaung di bawah satu naungan sahaja (jangan banyak jemaah).

Sekian sahaja, post yang agak carca merba sebab tak dapat nak susun ayat.

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

1 comment:

Anonymous said...

saya sokong.