Thursday, April 1, 2010

SOM TAM dan KEK COKLAT

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Apa Khabar semua? Harap sahabat semua sihat. Belakangan ini, ana memang tidak tertaip post blog yang baru kerana gagal menguruskan masa dengan secekap mungkin. Walaubagaimanapun hari ini ana gagahi jua diri ini untuk berkongsi dua resepi. (Ceh, pakai uniform chef plak kali ni)


Resepi ini nampak biasa, tapi hakikatnya masih ramai yang tidak mengetahui cara membuatnya.
Baiklah puan-puan, resepi pertama kali ini ialah kek made in mesir (hanya sesuai dibuat di bumi mesir kerana tidak pernah mencuba di buat di permukaan bumi yang lain).
.
Kek Coklat ini terdapat dua mazhab(ceh, macam khilaf fiqh pula!) dalam cara menyediakan adunannya.

RESEPI 1
4 biji telur
1 cawan minyak
1 cawan susu segar
1 cawan air panas
2 cawan tepung gandum
1 stgh cawan gula
1 stgh cawan serbuk koko
1 paket serbuk penaik
2 paket vanilla




Cara membuat:
1. Asingkan putih telur daripada kuning telur. Kepuk putih telur sehingga kembang. Cara mengetahui putih telur itu kembang-apabila kita angkat adunan dgn sudu, dia melekat pada sudu itu. Kemudian campur kuning telur ke dalam putih telur.
2. Disebabkan ana simple sahaja orangnya, maka bahan-bahan lain tiada susunan yang teratur. Namun harus diingat, perkara yang paling akhir yang perlu diletak ialah gandum.
3. Masak atas dapur ataupun dalam ketuhar.

RESEPI 2
2 biji telur
1 cwn minyak
1 cwn air panas
1 cwn susu
2 cwn tepung gandum
2 cwn gula
1 cwn serbuk koko
2 paket vanilla
sedikit baking powder
sedikit soda bikarbonat(kalau tiada, letak setengah paket baking powder)


1.Pecahkan telur, kacau sehingga kuning telur agak bercampur dengan putih telur. Campur bersama minyak, susu dan air panas. Ketepikan bahan.(Bahan basah)
2. Campur tepung gandum, serbuk koko, vanilla, baking powder dan soda bikarbonat. Kemudian ayak bahan. setelah diayak, masukkan gula, gaul. (Bahan Kering)
3. Campurkan kedua-dua campuran Bahan Basah dan Bahan Kering. Kacau sehingga bahan sebati sahaja. Kemudian bakar seperti resepi 1




Bahan-bahan
Betik kekuningan tapi masih putik (diganti dengan lobak merah bagi kami yang di mesir)
udang kering
kacang tanah
gula melaka
garam
limau nipis
kicap ikan (kalau ada, pastikan yang betul-betul halal)
bawang putih
kacang panjang atau kacang buncis
tomato
lada

Sebagaimana nama seperti itu kita kena buat. "Som" itu maksudnya limau, bermakna masam. Manakala "tam" maksudnya tumbuk. Jadi, senang sahaja caranya. Ptong semua bahan. Betik diparut. Yang lain potong mengikut kesesuaian. Mula-mula, tumbuk sepotong bawang putih (sangat-sangat sedikit kerana sekadar mahu rasa sahaja), kemudian masukkan gula melaka (kalau di thailan, guna manisan padi-baru kaw), sedikit garam. kemudian masukkan bahan-bahan lain sesuka hati kita, sehingga cukup rasa.. asalkan semua bahan kita tumbuk dengan lesung. Gaul kesemuanya. Kemudian perah asam limau sehingga cukup rasa. Andai kurang masam, manis dan masin, pandai-padailah alter sendiri ya? Selamat Mencuba!!

(gambar dia atas adalah hasil air tangan pemilik blog. Sedap!)

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: