Saturday, February 13, 2010

Jangan Lupa Sirah (Sejarah)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم


Manusia kadang-kadang bila menerima dugaan daripada Sang Pencipta, mengeluh, menyangka dugaan yang diterimanya adalah perkara yang terberat di dunia. Namun kebanyakan lupa akan perjuangan Murabbi Mu'allim kita yang pertama, Rasulullah s.a.w. yang terlalu perit. Kita hanya menghadapi secebis cuma.

Manusia, sememangnya dicipta sebagai si pelupa, sesuai dengan namanya, yang di dalam bahasa arab berasal daripada perkataan 'nasia' iaitu lupa. Lalu penjadi 'annaas' bermaksud pelupa. Macam mana nak atasi lupa? Allah dah sebut dalam al-Quran, banyak tempat. Dalam surah Al-'Asr ayat 3-"Dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran"-(supaya kita tidak rugi~merujuk ayat sebelumnya). Dalam surah Az-Zaariyat ayat 55 -"Dan berilah peringatan kerana peringatan itu memanfaatkan orang-orang yang beriman".

KISAH BERMOTIVASI

Kisah perjuangan Rasulullah s.a.w. dan sahabat juga alim ulama' serta para cendikiawan Islam perlu kita rujuk kembali, sebagai satu suntikan semangat.
Jika kita merasa berat dengan bebanan yang Allah beri ingatlah bahawa Rasulullah dan para sahabat lebih berat menerima ujian. Jika terasa lemah, kembali kepada kisah kegemilangan Islam, supaya kita dapat mencontohi mereka. Antara yang wajar pemuda pemudi contohi ialah Sultan Muhammad al-Fateh yang Rasulullah s.a.w memuji kehebatan Sultan dan bala tenteranya. Tertarik untuk menyebut kisah sultan Muhammad setelah seharian menatap blog mantan setiausaha agung GAMIS juga setelah mendengar pembentangan ust hasrizal ketika summer camp IPIJ 2008. (Yang penting untuk berjaya contohi burning desire yang ada dalam diri baginda sultan~begitu susah untuk ada dalam diri ana)


PENYEMBUNYIAN SEJARAH

Ana tidak tahu adakah perkara ini agak kasar atau ana yang terlepas pandang, kerana sepanjang belajar tentang sirah Rasulullah s.a.w. tidak banyak kisah yahudi di zaman Rasulullah s.a.w. Sekadar tahu nama-nama bangsa mereka sahaja. Adakah ia dirahsiakan? Pertama kali dengar pasal peperangan khaibar, bukan kerana terdapat dalam teks di sekolah. Adakah ana terlepas pandang? Kalau ana salah sila betulkan. Ketika menyinggah-nyinggah di pelbagai jenis blog, suka ana kongsikan cerita yahudi yang Rasulullah sindir sebagai kera.

Perang khaibar sendiri, ana tidak banyak mengetahui. Cuma ana terbaca dalam buku apabila mencari maklumat tentang bulan muharram (atau 10 muharram~tidak ingat).

KESIMPULAN

Nampaknya pengamatan ana terhadap sejarah masih rendah. Perlu pertingkatkan lagi(hakikat:tidak meminati subjek sejarah suatu masa dahulu). Perlu banyak kajian dan menghayati kisah perjuangan mereka. Membentuk diri menjadi muslimah mukminah, banyak cabaran. Namun ia semua pasti ada tuaian di akhirat, insyaALLAH. Hidup untuk akhirat amat indah andai cinta Allah mengiringi.

والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

No comments: