Wednesday, October 21, 2009

fenomena novel cinta

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah setelah agak lama membiarkan jaringan sawang menyesakkan blog ini, kembali bertandang membuat lontaran idea baru. Baru-baru ini sempat beberapa kali ana menyinggah kedai buku (drop by) dan melihat karya-karya baru di pasaran. Kelihatan lambakan novel, yang bertemakan CINTA. Kelahiran penulis-penulis baru yang diterbit oleh pelbagai syarikat penerbitan.

Majoriti buku ini bertemakan cinta. Suatu ketika dahulu ana turut berminat dengan novel cinta. Apabila kesedaran agama itu menebal di dalam diri, tertarik pula dengan novel cinta Islam yang semakin menguasai pasaran terutama selepas fenomina AYAT-AYAT CINTA.

Namun sekarang terasa bagai jemu melihat novel yang membawa tema yang hampir sama semuanya, cinta manusia, cinta antara lelaki dan perempuan ajnabi. Yang dikira bagus sedikit mungkin cinta menurut perspektif Islam.

PEMBAWAKAN TERSENDIRI

Setiap penulis pasti ada 'style' mereka tersendiri dalam penulisan (atau dalam bahasa arabnya manhaj). Sedar atau tidak, pembawakan penulis perlu sesuai dengan jiwa pembaca. Tidak dinafikan di era ini pembaca lebih tertarik kepada kisah-kisah cinta yang indah dan terawang-awang. Semuanya indah di alam percintaan, membawa kepada melihat semuanya adalah sempurna. Bukankah ini membuatkan sesuatu yang tidak berpijak di bumi yang nyata?

Tidak dinafikan, dalam penulisan dakwah, sudah semestinya penulis harus memberi panduan yang sebenar kepada pembaca(mad'u), walaupun terkadang nampak terlalu sempurna. Ini yang sering berlaku, watak utama kelihatan sempurna. Ana sendiri kadang-kadang keliru. Pernah terbaca bahawa watak utama perlu sempurna atau paling baik berbanding watak yang lain. Walaubagaimanapun ada suara-suara yang mengatakan cerita yang sedemikian kekadang terlalu sempurna.

Berbalik kepada apa yang hendak dikupas, ana lihat zaman sekarang pendakwah atau penulis dakwah lebih banyak menggunakan tema cinta dalam berkarya. Dari segi sambutan, mungkin novel bertema cinta terutama cinta Islamik yang lebih mendapat sambutan. Tidak terkecuali diri sendiri. Sehinggakan kelihatan gelombang novel cinta di pasaran. Judul novel terkadang kelihatan sudah kehabisan ayat rasanya. DIA BUKAN MILIKMU, HATIMU UNTUK SIAPA, KAU DAN AKU....dan sebagainya.

Ana tidak tahu adakah ini perkembangan yang baik atau tidak jika rakyat malaysia membudayakan membaca, tetapi membaca novel cinta yang sentiasa membuai jiwa.

PILIHAN HATI

Kalau dah muak, buat apa ke kedai buku?

Pasti soalan itu timbul. Sebenarnya ana lebih suka mengendap buku-buku penulis yang diyakini mutu karyanya. Sebab itu sekarang ana hanya setia kepada beberapa penulis sahaja, terutama Haji Faizal (Faisal Tehrani). Persoalan yang dimuatkan di dalam karya beliau membawa kepada proses pemikiran.

Masih teringat, rasanya ada terdengar atau terbaca, antara ciri karya yang bernilai ialah membawa kepada proses pemikiran. Pencernaan minda dan sinaps di dalam otak (mungkin). Maksudnya perlulah membaca bahan bacaan berat. Namun terkadang hati kita lebih suka bahan bacaan ringan, yang tidak memerlukan minda memproses maklumat. Itulah yang melembabkan otak sebenarnya. Jadi perlu berhati-hati dalam memilih buku.

Dalam banyak-banyak novel, hanya beberapa penulis yang memberi banyak input kepada pembaca. Oleh itu, setialah kepada penulis yang dipercayai.

PERANAN PENULIS

Jika dilihat, terbentanglah peranan besar penulis untuk menyelitkan ilmu dan fakta yang benar dalam berkarya supaya karya itu terdapat nilai disamping lenggok sastera yang kreatif.

Semua ingin menulis, walaupun tidak semua reti menulis. Tetapi harus diingat, bakat menulis boleh diasah. Disitulah terlihat pentingnya latihan. Yang paling penting ialah kemahuan (rasa macam dah lari dari topik).

PENULIS BEST SELLER

Dunia penulisan, adakah yang ingin dicapai ialah menjadi penulis best seller atau berkongsi info dengan pembaca sebenarnya? Itu persoalan yang pernah timbul di fikiran ana. Menjadi penulis yang diminati ramai, siapakah yang ramai itu? Walauapapun, menulislah untuk memberi (ilmu) bukan menerima (duit). Satu lagi harga buku bertambah mahal bila sudah menjadi penulis yang berjaya ni. Bukankah menyusahkan peminat?Hmmm...

~~tidak sempat merakam lambakan buku novel di kedai buku yang berjaya membuatkan ana muak melihat novel.~~

والله أعلم بالصواب

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

2 comments:

areMaL said...

penulis bukan sekadar menulis utk dkwah..dia nak cari sumber pendapatan... dia karang laa novel2 yang bleh wak ramai org beli.. jadi byklah novel cinta yg best seller sbb ramai yg suke bab cinta cintan nie...hehe


lamo tok masuk blog nie.. :) nama ambo ahmad laa.. bukan muhammad.. :D

Nabila H.... said...

erk..ye ke..sorry2