Thursday, March 26, 2009

سبحان الله

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Puji-pujian dipanjatkan ke hadrat ALLAH swt, yang mencipta sekalian alam dan mentadbir dari sekecil-kecil perkara sehingga urusan yang paling besar. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, penghulu segala Nabi dan teladan yang terbaik, utusan ALLAH Muhammad. s.a.w. juga buat para nabi, para ahlulbait dan para sahabat seluruhnya.

Setelah sekian lama ana membiarkan blog ini sepi daripada sebarang entri, kali ini ana meluangkan sedikit waktu untuk meluahkan kekaguman terhadap makhluk ciptaan-NYA.

Al-kisah ada menyebut, [macam cerita zaman dahulu kala pula] tatkala dua orang dara (ana dan ahli bait) menyinggah ke kedai sayur selepas kembali dari kuliyah, terkagum dengan seorang lelaki (mungkin orang tempatan kerana kulitnya agak gelap, namun bukan tergolong dalam orang kulit hitam) yang sedang memilih-milih buah sambil memperdengarkan alunan suara yang lunak merdu, tanpa rasa terganggu gugat dengan keadaan sekeliling yang ma'ruf dengan kebisingannya. Mungkin ia adalah sesuatu yang biasa dalam suasana Mesir. Hati ini ingin sahaja terus menerus mendengar alunan itu, sehingga terasa tertaut kepada pemilik suara itu. Ingin mendengair bait madah yang di dendangkan. Namun batasan masa memaksa kami beredar dari kedai itu usai urusan membeli.

Kami terus membicarakan hal itu, menambah azam di hati, perlu kental sepertinya. mengambil semangat darinya untuk teruskan usaha. tidak sampai separuh perjalanan ke rumah, terdengar kembali suara itu mengalunkan bait terindah di hati. Ah, dia lagi rupanya! dambil menunggang basikal tanpa mengendah keadaan sekeliling. Kami dituntun rasa kagum sedari tadi. Alunan itu bukan sembarangan. Alunan itu...Adalah LAFAZ TERAGUNG...


GHARIB...PELIK...


Jika diperhatikan kembali, amalan ini masih suatu yang pelik di Malaysia. Jangankan di luar, samaada di pasar atau pasar raya, di Darul QURAN sendiri pun ana lihat jarang yang mengamalkan berjalan sambil memperdengarkan hafalan al-Quran, walhal mereka ialah HAMALATUL QURAN!

Ana pernah juga terperhatikan seorang pengawal keselamatan di bank, memegang al-Quran (mushaf kecil) membaca al-Quran itu [walaupun ana tahu hari itu ialah hari Jumaat, namun mereka sekurang-kurangnya ada usaha untuk berlumba-lumba dalam beramal]. Subhanallah, betapa Islam kukuh di bumi fir'aun ini. Betapa susah untuk menemui manusia mukmin muslim yang sanggup membaca KALAMULLAH mengisi masa lapang di Malaysia.

ISLAM TERUS SUBUR

Di sini, terbukti. Kesan yang ditinggalkan oleh Al-Syahid Imam Hassan Al-Banna masih segar di dalam hati-hati Muslim Mukmin. Sekalipun kengkangan pemerintah terkadang kelihatan melumpuhkan kecergasan pergerakan Ikhwanul Muslimin [IM], mereka terus teguh berani menegakkan Islam. Hati-hati yang ditarbiyah oleh Al-Imam begitu kukuh dan sanggup berkorban segalanya.

Perkembangan ilmu di sini tiada batasan. Jauh berbeza dengan Malaysia. Sekalipun ulama'-ulama' haraki dibandkan di sini, pencetakan buku-buku tulisan mereka terus menerus mendapat sambutan malah tidak disekat [berbeza dengan Malaysia]. Ya, mungkin sesiapa yang dikesan oleh pihak berkuasa memiliki buku tersebut akan disumbat ke dalam penjara bawah tanah tanpa bicara. Namun ana lihat tiada sekatan untuk penerbitan buku tersebut sudah cukup beruntung.

KESIMPULAN

Mungkin Tulisan kali ini entah apa fokus sebenarnya. Mungkin kerana ana menulis post ini selama tiga hari[sibuk bebenau-bak kata orang melaka]. Sesibuk mana sekalipun ana perlu tekadkan azam untuk terus mentafsir perjalanan hidup di sini. Bukan setakat tatapan para sahabat, juga buat peringatan diri sendiri yang sering lupa.

Bibir itu terus tegar
Mengalun KALAM SUCI yang segar
Bersama suara yang manis
Kegentaran hati terus menghiris
Al-Quran masih berjalan
Di bumi yang dipenuhi kelalaian
Moga pemilik bibir tersebut
Antara barisan penyatu ummat
Betapa dosa terus dipundak
Andai khilafah belum ditegak
Dialah pemuda harapan
Moga berjaya mengumpan
Hati-hati lain bersama
Meneruskan perjuangan orang lama
Menyebarkan Islam

No comments: