Friday, March 27, 2009

Canggih Design atau Isi Berkualiti??Satu persoalan

بسم الله الرحمن الحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sekilas pandang terhadap tajuk ni, bagaikan satu debat yang agak hebat juga. Namun ana mengambil inisiatif sekadar elontarkan pendapat sendiri. Mungkin bagi sesetengah yang terlalu sukakan design dan yang sewaktu dengannya lebih mengutaakan design yang canggih dan menarik perhatian.

Bagaimana pula pendapat seperti pepatah orang Inggeris, "Do not judge a book it's cover", yang membawa jangan menilai sesuatu hanya pada zahiriah sahaja (mungkin lebih sesuai untuk penggunaan kepada manusia)? Satu persoalan yang agak rumit kekadang. Pernah juga ana melihat web seorang sahabat daripada pakistan. Design yang sibuat olehnya terlalu simple. Sehingga ana yang suka melihat kecantikan ini malas untuk eneliti buat kali pertama kerana tidak menarik. Namun bila dilihat kandungannya, agak bagus. Ana bertanya kepadanya, kenapa design terlalu simple sedangkan dia mengambil jurusan ICT (tak wajar dia tidak tahu untuk membuat design yang lebih baik). Ana cukup tersentuh dengan jawapannya, "kalau aku buat design yang coplicated, nanti saudara seIslaku di negara yang speed internetnya lemah tidak dapat manfaat dari webku".

Gila Design

Masih teringat sewaktu ana mula-mula menerokai dunia design webpage, selagi tidak mendapat hasil yang memuaskan selagi itu ana akan cuba menukar apa yang patut. Bila difikir kembali berapa banyak masa yang dibazirkan semata-mata untuk diperuntukkan dalam mengubah reka bentuk muka web. Sedangkan masa itu boleh diisi dengan perkara yang lain. Begitu juga yang berlumba-luba mereka bentuk web atau blog yang cantik dan terbaik. Sehingga blog atau web itu nampak begitu cantik design padahal ia tidak terisi lagi. Jadi, tiada gunanya.


Perlu Seiring
Walauapapapun bagi ana, tak salah kiranya kita mengambil jalan tengah bagi keduanya, (sebagaiana firman ALLAH : [وابتغي بين ذلك سبيلا] ). Lebih kurang bersederhana dalam segala perkara, ataupun mengambil berat dalam kedua-dua hal.

Kalau diikutkan, sebagai seorang muslim kita perlu seimbang dari segi segala bidang. Namun keseimbangan adalah perkara yang terlalu susah kecuali bagi orang yang betul-betul dapat menguruskan diri sendiri. Mungkin dia mengambil 'ibrah daripada pengalaan orang lain mahupun pengalaman sendiri.

Apa yang paling penting ialah sejarah perlu diingati. Kritikan demi kritikan kita akan terima dari semasa ke semasa. Akallah yang akan menimbang kembali kebenaran kritikan tersebut. Mana mungkin kita dapat memenuhi citarasa semua orang. Sebagaimana kita juga ingin memenuhi kehendak sendiri sedangkan Islam telah memberi garis panduan kepada kita untuk hidup. Seperti itu juga kita perlu bersederhana dalam memenuhi kehendak manusia sekeliling.

Khulasah
Secara kesimpulan yang ana dapat ulas, perlu seiring dalam kedua-duanya, kerana design yang menarik memikat hati pembaca untuk mula-mula menjamah isi-isi blog. Seterusnya penyampaian yang menarik, berkualiti dan mantap membuatkan pembaca terus istiqamah dalam mengikuti perkembangan semasa.

Sebagaimana juga dalam urusan dunia dan keakhiratan, Rasulullah s.a.w sudah berpesan, berkerja seolah0olah hidup untuk selamanya, manakala beribadah seolah0olah keatian adalah keesokannya.

Yang penting niat

Mungkin para sahabat yang budiman hairan kenapa ana tetiba membawa tajuk ini di dalam blog ana. Cuma sekadar luahan rasa kerana pernah ada yang mengusulkan, apalah kiranya kalau ana sedikit sebanyak membicarakan isu semasa samaada dari segi politik dan sebagainya di dalam blog ana.

Bagi ana, kembali kepada tujuan penubuhan sesebuah blog. Dan makluman untuk semua tujuan "Rintihan Sepi Perantau" hanya sekadar luahan hati dan lontaran idea juga pengalam hidup dirantau orang. Ana sendiri masih mengislahkan diri dalam cakna terhadap isu semasa, politik juga terhadap ilmu ALLAH. Mungkin ana memerlukan masa lagi untuk emenuhi usulan tersebut, insyaALLAH.

Walauapapun, ana bersyukur kerana blog adalah medan untuk ana meluahkan rasa (walaupun agak lama tidak meng-update blog ini)... dan untuk santapan sahabat kali ini, ana bawakan karya pertama ana yang tersiar di mesir ini..

....والله أعلم


1 comment:

areMaL said...

Dua2 penting.. design pom penting..sama dengan isi.. kalau org tgk mula2 pom dah tak minat, mcmana nak baca yg sebaliknya. :D