Sunday, September 28, 2008

Solat witir...bermusim?

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Segala puji bagi Tuhan sekalian alam, yang masih menghidupkan diri ini dan meneruskan lagi pergerakan segala anggota badan sehingga dapat menambah nukilan dalam blog ini pada bulan yang paling mulia ini, yakni bulan Ramadhan.

Kali ini ingin ana bawakan perbincangan mengenai solat sunat. Solat sunat ialah seafdhal-afdhal ibadah, kerana ia adalah solat yang boleh dipilih untuk melakukannya atau tidak. Hukumnya tidak seberat hukum solat fardhu, tetapi harus diingat bahawa Allah menilai tahap ibadah kita berdasarkan solat sunat yang dikerjakan. Mengapa? Kerana solat sunat adalah pelengkap dan penampung segala kekurangan sewaktu solat fardhu.

Ana lebih ingin fokus kepada solat sunat witir. Jika disingkap dan dihisab kembali, rasanya solat sunat witir ini hanya masyhur apabila beribadah terawikh di bulan Ramadhan sahaja. Dan juga mungkin hanya di amalkan oleh mu'min jika mereka bangun qiam sahaja. Tidak ramai yang menyedari hakikat sebenar solat witir, yang mana solat tersebut amat dituntut untuk dikerjakan, sebagaimana hadith:
أَوْتِرُ يَا أَهْلَ الْقُرْءَان
Maksudnya: berwitirlah wahai ahli al-Quran

Jika ditenung, mungkin ada yang mengatakan hadith ini hanya dikhususkan kepada orang yang menghafaz al-Quran. Baik, jika dilihat kenapa Rasulullah s.a.w. menyebut hadith ini kepada ahli al-Quran? Kerana pada ketika itu, para sahabat r.a. kebanyakannya faqih terhadap al-Quran dan sentiasa menghayati dan mengamalkan segala isi kandungan al-Quran. Cuma ingin ditekankan disini, mungkin jika dilihat, para hamalatul Quran merupakan mereka yang beribadah malam untuk mengulang hafazan mereka. Dan ibadah mereka tidak akan lengkap tanpa solat witir!

Terdapat ulama mengatakan bahawa witir itu amat-amat dituntut keatas setiap individu muslim, sebagaimana wajibnya solat witir dalam mazhab hanafi. Nah! Jika Imam hanafi mewajibkan witir, sudah pasti tuntutannya teramat berat! Witir ibarat penyempurna ibadah, sebagaimana sesebuah sijil atau borang yang diisi memerlukan pengesahan dan tanda tangan. witir itulah tandatangan borang solat kita sebelum di hantar kepada ALLAH.

Ada sebuah hadith (ana tidak pasti matan yang penuh) yang mafhumnya Rasulullah s.a.w. ada menasihati sahabat baginda supaya beliau mengerjakan solat sunat witir sebelum tidur. Mungkin terdapat juga di kalangan sahabat yang susah untuk bangun malam. Maka ulama menyatakan bahawa andai sesiapa yang takut dia tidak dapat bangun malam, kerjakanlah solat sunat witir sebelum tidur. Namun, harus diingat, sesiapa yang sudah ada keazaman untuk solat malam, maka seelok-eloknya dia lakukan solat sunat witir itu selepas qiam.

Jadi bagaimana pula kaifiat(cara) mengerjakan solat sunat witir ini? Solat sunat witir ialah solat sunat yang berjumlah ganjil, samaada satu rakaat, tiga rakaat, lima rakaat, tujuh rakaat, sembilan rakaat atau sebelas rakaat. Tidak ada yang melebihi daripada yang disebutkan. Walaubagaimanapun kebanyakan kita telah mengerjakan solat sunat witir setelah selesai terawikh bersama imam, bagaimana pula? Adakah kita boleh mengerjakan solat malam setelah tersebut kerana ada qaul yang mengatakan solat sunat witir ialah solat penutup segala solat.

Jawapannya boleh. Jadi, bagaimana caranya? Perlu buka atau tidak? Kedua-duanya boleh. Samaada ingin 'buka witir' atau tidak. Jika ingin 'buka witir' terlebih dahulu, maka kerjakanlah solat sunat witir satu rakaat sebelum mengerjakan solat malam untuk menggenapkan solat witir yang sebelum ini. Setelah selesai solat sunat yang lain, kerjakan pula solat sunat witir satu rakaat lagi sebelum masuknya fajar. Oleh itu jika kita sudah mengerjakan tiga rakaat solat sunat witir sebelum tidur tadi, maka jumlah witir yang kita lakukan sudah berganda menjadi lima rakaat. Satu cara lagi ialah tidak perlu mengerjakan witir lagi, teruskan sahaja dengan solat sunat yang lain sehingga masuk fajar.

Rasulullah juga pernah bersabda yang mafhumnya bahawa solat sunat witir itu akan menjadi saksi bagi solat solat yang kita kerjakan sebelum itu. Maka, sudah terang lagi bersuluh bahawa solat sunat witir ini adalah solat sunat yang amat dituntut pelaksanaannya. Maka, ana menyerus diri ana sendiri san para pembaca untuk mengerjakan solat sunat witir ini bukan sahaja di bulan Ramadhan tetapi sepanjang tahun, selagi mana kita masih mempunyai kudrat dan kelapangan masa.

والله أعلام
والسلام عليكم ورحمة الله

No comments: