Monday, May 17, 2010

Doa Rabitah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, setelah sekian lama tidak mengupdate blog, ana cuba melapangkan sedikit masa untuk memuatkan suatu yang wajar kita amalkan iaitu doa rabitah. Cuma kali ini ana meletakkan dalam versi yang telah didendangkan dengan alunan nasyid, yang disampaikan oleh kumpulan izatul Islam (mereka yang menyanyikan soundtrack filem sang murabbi). Semoga Allah menyentuh hati-hati kita dengan taqwa kepadanya. Sama-sama kita hayati dan amalkan doa ini.

Ana melihat doa ini sangat penting bagi kita sekarang kerana umat Islam sekarang nampaknya cenderung untuk berpecah-belah dan mengamalkan hidup nafsi nafsi (pentingkan diri sendiri, aku aku engkau engkau).

Teringat kata-kata yang dinaqalkan oleh Ustaz Hasan Basri (exco bkan kedah) yang menggambarkan ukhuwah: "Ana anta, wa anta ana. Mali maluka, wa maluka mali" --> maksudnya: Aku adalah kamu dan kamu adalah aku. Hartaku adalah hartamu dan hartamu adalah hartaku. Apa yang ingin ana sampaikan melalui kata-kata ini sudahkah ukhuwah yang terbina antara sahabat-sahabat seperjuangan dirasakan sebegitu rupa sehinggakan segala yang kita punya kita kongsikan bersama sahabat yang lain. Tepuk dada tanyalah iman (peringatan buat diri sendiri juga).

p/s: untuk cari yang versi bahasa arab boleh buka ma'thurat yang disusun oleh Imam As-Syahid Hassan Al-Banna. Dan tidak lupa, lagu ini dedikasi khas buat adik beradik Ribathul Mahabbah. Anda semua tetap dihatiku.


Doa Rabithah
Album :
Munsyid : Izzatul Islam
http://liriknasyid.com


Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela




والله أعلم بالصواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

1 comment:

DEVOTEE said...

Sebuah nasyid yang meningkatkan semangat perjuangan. Syukran..


TAKBIR!!!



.